niedziela, 22 listopada 2009

Ras Luta - Jeśli Słyszysz (recenzja)



Tuż po premierze nowego krążka Ras Luty reggae'owe fora internetowe zalała fala komentarzy, głównie negatywnych, że płyta średniawa, nie najlepsza itd. Czy może być coś bardziej zachęcającego do jej przesłuchania?

Luta działa na polskiej scenie reggae już od 2004 roku, zaczynał od występów z toruńskimi sound systemami. Jego debiut, jeśli chodzi o profesjonalne nagrania, miał miejsce na płycie Dreadsquadu Dread za dreadem. Od października 2005 współpracuje z grupą EastWest Rockers, z którymi nagrał dwie płyty. Pojawił się także na płycie Polski Ogień, na której do niemieckich riddimów nawijali polscy wykonawcy i gościnnie na wielu innych projektach, o których nie ma tu miejsca pisać. Tyle tytułem wstępu dla tych, dla których ksywka artysty nic nie mówi.

Z tego co pamiętam, pierwszy raz usłyszałem tego wykonawcę na Ostróda Reggae Festiwalu 2006, w przerwie między zespołami Silverdread puszczał wówczas z czarnych płyt różne kawałki, między innymi właśnie Król Królów Ras Luty. Wpadało to w ucho, fajnie się tego słuchało, słychać było szczery, rastafariański przekaz. Od tego czasu artysta przeszedł długą drogę, według mnie niekoniecznie obierając dobry kierunek, bo idąc w stronę dancehallu i hip-hopu, co niezbyt mi się podoba. Na całe szczęście na nowym krążku Luta postanowił najwidoczniej powrócić do swojego dawnego modernrootsowego wizerunku, bo większość kawałków jest właśnie w tej stylistyce. Dobrze także, że nie użyto znanych, zagranicznych riddimów, które są jednocześnie już zużyte aż do znudzenia, lecz postawiono na polskich producentów. Pojawiają się także goście, jak np. raperzy z Hemp Gru (jak dla mnie – niepotrzebny dodatek, ale domyślam się, że takie featuringi wynikają z tego, że płyta wyszła z wytwórni PROSTO).

Album rozpoczyna piosenka Jeśli Słyszysz (od której wziął tytuł także cały krążek), Ciekawy riddim i całkiem niezły tekst pozytywnie nastawiają także do kolejnych kawałków. Dobrym pomysłem było też to, że Ras Luta zaczynał nim koncert w czasie One Love we Wrocławiu. To przyzwoity openingowy numer, który może rzeczywiście dobrze rozgrzać publiczność. Niestety po przesłuchaniu dalszych kawałków (Dar, Jedność, Miłość w każdym domu etc.) można odnieść wrażenie, że większość tekstów mówi o tym samym, o złym Babilonie, o JCM Hajle Sellasje i podobnych. Rymy też jakoś nie są zbyt powalające – dosyć proste i miejscami aż śmieszne. Warstwa tekstowa z pewnością nie jest zbyt mocną stroną, po pewnym czasie krążek staje się strasznie monotonny i nudny. Kontrowersyjnie stwierdzę, że uważam za jeden z lepszych kawałków Nie mam hajsu, właśnie za to, że nie jest taki moralizatorski, Luta oszczędza w nim słuchaczom różnych „słów mądrości”, za to opisuje zwyczajne życie, kłopoty finansowe, które każdemu się przydarzają, do tego na całkiem ciekawym riddimie. Na płycie nie zabrakło oczywiście ganja tune'a, a mianowicie W mojej głowie. Jest także kilka kawałków w stylistyce dancehallowej (Czas by świecić, Chodź, Miasto stoi w ogniu), ale są na tyle słabe (przynajmniej moim zdaniem), że nawet nie ma sensu się nad nim tu rozwodzić. Swoją drogą denerwujące są na tej płycie wstawki mówione na początku utworów w stylu: „To jest Luta....ej!”. Przecież wiadomo, czyja to płyta, a jeżeli występuje ktoś gościnnie to też można to sprawdzić, a po raz n-ty słuchanie czegoś takiego przy kolejnym utworze działa na nerwy.

Ogólne moje wrażenie po przesłuchaniu jest raczej na plus, ale bez rewelacji. Płyta dobra pod względem muzycznym, dużo ciekawych rytmów się na niej pojawia, Luta też całkiem nieźle na nich prezentuje się wokalnie. Minusem natomiast są monotematyczne teksty (chociaż z drugiej strony całe szczęście, że nie ma takich „kwiatków” jak „dla frajerów kula” itp., które miały miejsce na poprzedniej płycie EWR), drażni mnie również obecność hip-hopowców, ale to już może raczej mój indywidualny stosunek do takiej muzyki, wiem o tym, że są osoby, którym zabawy reggae z hip-hopem mogą się podobać.

6 komentarzy:

Jah Khaes pisze...

Recenzja taka dosyć pobieżna, momentami czuje się nieco pisanie "na siłę", ale ogołem na plus - przekazuje dużo informacji i to jest najważniejsze. ;)

Anonimowy pisze...

Beznadziejna ta recenzja ... Widać, że autor nie zna się na muzyce reggae, a samą płyte przesłuchał co najwyżej raz ...

Zbychowcowo pisze...

cieszę się, że wypowiedział się jakiś znawca pod moją recenzją :)
przykro mi, ale znam lepsze płyty, które słucham zamiast słuchania tej po kilka razy, jak dla mnie jeden raz wystarczy ;)

Anonimowy pisze...

Skoro uważasz, że do napisania recenzji wystarczy raz przesłuchać opisywany materiał to zostaw pisanie recenzji innym. Pozdrawiamn

Zbychowcowo pisze...

W sumie wyciągam z tego jasny wniosek, że nie powinienem pisać recenzji płyt, które mi się nie podobają, bo jak wyżej zauważono - widać że są pisane na siłę, że przesłuchałem płytę raz (niektóre kawałki więcej razy). Nadal nie rozumiem jednak jak z tego tekstu wynika moja niewiedza o muzyce reggae (czyżby był jakiś związek między poziomem wiedzy a ilością przesłuchań płyty Księcia Luty?).

Anonimowy pisze...

Zbychowiec ma rację. Recenzja spoko, a każdemu wystarczy wysłuchać płyty dwa-trzy razy, żeby uznać czy się jalubi czy nie. no i Reggae to niestety nie jest ani Jamal, ani Luta, ani kawałki typu "Fredek feat. Zośka, DJ Bobo, Rambo 3 i gościnnie Piesek Fafik, na gitarze Wiwczarek z Vadera". no bo po co w Polsce na siłę pchać każdego, kto umie mówić, żeby krzyczał "Sprawdź to!" Beatów ciekawszych potrzeba, jak dla mnei to wszystko jest na jedno kopyto. I proszę bez komentów typu "nic nie słyszałeś i gówno widziałeś" bo mam mnóstwo mixtapeów, płytę każdą sprawdzam, i od Rastasize znów nie trafiło się nic prawdziwie oryginalnego. I Luta też tu nie wychodzi przed szereg polskiego raga/dancehallu. Do samochodu płytka ok. - Johnson